I dag (torsdag 21. mars) ble det nye radionettet i Malawi lansert, noe som fører til at ungdomskanalen Timveni går fra 40 prosent til tilnærmet 100 prosent dekning i landet. 14 radiosendere fra Norge sørger nå for dette.
De bruker nå de omdiskuterte senderne som ble plukket ned i Norge på grunn av FM-slukkingen i 2017 og sendt til Malawi som en gave fra Norkring til Plan International. Senderne kom fram til Malawi i september i fjor og er altså nå endelig i drift.
Da Senderne kom fram i september. Foto: Timweni Radio på Facebook
Radio Timveni drives for og av ungdommer. Kanalen løfter fram unge stemmer i samfunnet og bruker radio for å gi kunnskap om hvordan og hvorfor bekjempe barneekteskap.
Det er selskapet Norkring, som eier, drifter og bygger ut kringkastingsnett i Norge, som har gitt FM-senderne i gave, slik at radio kan utgjøre en viktig forskjell, heter det i en pressemelding.
– Dette er en viktig dag for Norkring, Plan International og Radio Timveni. Vi er glad for at våre gamle FM-sendere og vår kompetanse, gir barn og unge i Malawi nye muligheter. Våre ansatte brenner for radio og derfor er det godt å vite at vi kan bidra til at unge jenter ikke blir giftet bort, men istedet kan gå på skole og møte en fremtid som våre egne barn, sier Torbjørn Ø. Teigen, administrerende direktør i Norkring.
Torbjørn Ø. Teigen i Norkring og Kari Helene Partapuoli i Plan. FOTO: PLAN NORGE
– Radio er den viktigste kanalen for å gjøre folk kjent med hvordan man skal bekjempe barneekteskap. Med 14 FM-sendere fra Norkring vil alle ungdommer i landet nå ha tilgang til radio. Vi er stolte av vår partner Norkring. Dette viser at partnerskap mellom bistandsorganisasjon og næringslivet er en nøkkel for å nå FNs bærekraftsmål om å stanse barneekteskap innen 2030, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt