Det ble solgt radioreklame via mediebyråene i fjor for 348,6 millioner kroner. Det viser tall fra Mediebyråforeningen.
Året før ble det solgt radioreklame for 391,9 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på 42,3 millioner, altså i overkant av 10 % for radio.
Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 5,4 prosent fra 2018 til 2019, og det til tross for en sterk innspurt i julemåneden, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I 2019 ble internett større enn TV for første gang på helårsnivå i reklamemålingen. Det viser de ferske tallene fra Mediebarometeret.
2019 ble avsluttet med en oppgang på 7,5 prosent i totalmarkedet i desember sammenlignet med samme måned i 2018. TV fikk en oppgang på 18,5 prosent i avslutningsmåneden på 2019, mens kino kunne vise til en oppgang på hele 73,7 prosent den samme måneden.
-Det er nok flere årsaker til nedgangen som vi ser fra 2018 til 2019. En av årsakene er den generelle nedgangen i omsetningen av tradisjonell og digital reklame. En annen årsak er at noe av kommunikasjonsinvesteringene er flyttet til kanaler som man ikke har samme oversikt over,
slike som privat og offentlig sektors investeringer i egne kanaler og eget innhold, sier daglig leder Merete Mandt Larsen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt