Corona-situasjonen har ikke sluppet taket og markedet preges ennå av pandemien. Etter årets fire første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 17,8 prosent. Etter fem måneder var tilsvarende situasjon på 20,6 prosent i minus. Det viser tall fra Mediebarometert som Mediebyråforeningen offentliggjør.
– Nedgangen er stor også for mai, men allikevel ikke mer enn vi har forventet. Jeg er ikke overrasket over at nedgangen er såpass kraftig, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Alle kanaler går tilbake med unntak av kanalen «andre medier» som primært skyldes annonsering i utenlandske medier. Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,29 milliarder NOK i årets fire første måneder, mot 4,15 milliarder NOK i samme periode i fjor.
122,7 millioner kroner er omsatt som radioreklame via mediebyråene i årets fem første måneder. I fjor på samme tid var tallene 147,1 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på cirka 17 %. Radio gjør det altså en tanke bedre enn resten av reklamemarkedet.
– I siste halvpart i mai var det en økning i aktivitetsnivået og at stadig flere annonsører startet opp med aktiviteter. Dette reflekteres ikke nødvendigvis i mai-tallene, men kan være en indikasjon på at vi har truffet bunnen og er på vei opp igjen hva angår investeringsnivåer, sier Merete Mandt Larsen.
Tradisjonell TV faller med 21,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Dagspresse faller med hele 31,9 prosent og ukepresse/magasiner faller nesten like mye, med 25,9 prosent, i Mediebarometeret, etter fem måneder av 2020. Kino mistet hele 53 % av sin omsetning.
Også problemer i Sverige
I Sverige klarte radioreklamen seg noe bedre i mai enn i april og begge måneder gjorde radio det bedre enn andre medier, selv om alle tall er temmelig bedrøvelige.
Omsetningen av radioreklame gjennom mediebyråene var 24 % lavere i mai i år enn i mai i fjor, viser tall fra Sveriges mediebyråer. I april var den sammenlignbare nedgangen på over 40 %.
Andre medier går enda mer tilbake og den totale reklameomsetningen i Sverige gikk ned 34 % i mai sammenlignet med fjoråret. I april var dette tallet på hele 50 %, så sånn sett går det litt bedre.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt