En fersk
undersøkelse fra analysebyrået YouGov, gjennomført på vegne av høyttalerselskapet Sonos, viser at radio
står såpass sterkt hos nordmenn at nesten 1 million av oss er villig til å betale for spesifikke kanaler
og tjenester. En av fire lyttere svarer at de kunne tenke seg å betale for innholdet og 8 av 10 hører jevnlig på radio.
Forskningsleder i medieavdelingen i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter, har også sett tendensen til
økende betalingsvilje, også for lyd, dersom innholdet er bra nok.
– Folk strømmer ikke like mye lyd som video, men radio som medium står sterkt i Norge. Vi ser en
stor og økende vilje til å betale for lydinnhold hvis innholdet er unikt og av høy kvalitet. I tillegg må
det være tilgjengelig på teknologiske plattformer med høy brukervennlighet, sier Futsæter.
Ifølge Sonos-undersøkelsen er nordmenn mest villig til å betale for radiokanaler med tilgang til
eksklusiv musikk, som dekker live konserter eller sportsarrangement og program hvor man kan
interagere med programledere. Undersøkelsen viser også at så mye som hver femte nordmann
mener at TV og podkast ikke kan erstatte radio, og at hele 13 prosent av befolkningen mener radio
blir enda viktigere i fremtiden.
– Disse funnene tyder på at radio fortsatt har et enormt potensial, og at det kan vokse til nye høyder
dersom det blir utnyttet. Vi opplever at flere kunder vil betale for å lytte til eksklusivt innhold, og det
er da naturlig for oss å se på denne muligheten. Vi ser også at konkurrentene våre tenker i samme
baner, sier Sabrina Krim, nordisk PR-sjef i Sonos.
Radioundersøkelsen peker også på hvorfor radiotallene i Norge er så sterke. Her viser det seg blant
annet at 4 av 10 hører på radio for å oppdage ny musikk, mens like mange liker å ha bakgrunnsstøyen
fra radioen, selv om de ikke hører på.
– Lydmedier står sterkt blant nordmenn, og har en effekt som bringer folk sammen og skaper en
følelse av fellesskap. For mange er radioen en følgesvenn gjennom døgnet. Radio og lydmedier
passer det travle og moderne mennesket, da man kan gjøre noe samtidig som man hører på radio og
gjør noe annet, sier Futsæter i Kantar Media.
Ifølge Sonos-undersøkelsen sier også hver femte radiolytter at de blir mindre ensomme av å høre på
radio, og 16 prosent sier de at de føler seg sosiale uten å være sosiale mens de lytter på radio.
– Radio er uten tvil medienes kameleon. Den har unike egenskaper til å utvikle og tilpasse seg
omgivelsene i mediemarkedet. Det blir spennende å se hva som skjer med radio i tiden framover,
avslutter Sabrina Krim.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt