Radio gjør det bra på Mediebarometert som Mediebyråforeningen står bak. Kategorien "Lyd", som nå inneholder både radio og podcast, har hatt en solid økning i første kvartal i år, sammenlignet med første kvartal i fjor.
Fram til og med mars har det blitt omsatt lydreklame for 93,1 millioner kroner i år, mot bare 83,8 millioner på samme tid i fjor. Det skulle utgjøre en økning på 9,6 %, ifølge Mediebyråforeningen.
Det var på Mediebarometeret for februar at kategorien Radio ble erstattet som egen kategori og inn kom kategorien "Lyd". Dette henger sammen med at podkast har fått større betydning:
- Vi endret teksten fra "Radio" til "lyd", for å skille på radioreklame og podcast, fortalte Merete Mandt Larsen, som er daglig leder i Mediebyråforeningen, som utarbeider Mediebarometeret.
- Vi ønsker nå å følge utviklingen også til podcast. Dette er noe alle mediebyråene som rapporterer tallene enige om. Noen tall kan endre seg noe, men man må se utviklingen over tid, sa Mandt Larsen til radionytt.no.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets aller første kvartal er nå klart. Og årets tre første måneder viser et akkumulert pluss på 2,0 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2020.
Barometeret viser reklameomsetningen via mediebyråene i Norge. Isolert sett var oppgangen i mars måned på hele 19,7 prosent.
Mens det ble mer eller mindre full nedstengning av Norge fra og med 12. mars 2020, så har deler av Norge vært nedstengt i stor grad i mars 2021. Hele første kvartal i år har vært preget av nedstengning i Norge, og spesielt i Oslo og Viken.
I de første tre månedene ble det omsatt reklame via mediebyråene for 2,23 milliarder NOK mot 2,18 milliarder NOK i tilsvarende kvartal i fjor.
- Det har vært mye røde tall i det siste året, men i mars måned kunne vi sammenligne med en coronaperiode, selv om ikke nedstengningen startet før 12. mars 2020. Vi ser nå en lysning - ja, faktisk svært så positive takter i det norske reklamemarkedet. To prosent i pluss etter årets tre første måneder - og nesten 20 prosent i pluss i mars isolert sett - ja, det lar seg høre, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt