Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets første fire måneder er nå klart. Barometeret viser en klar positiv utvikling i forhold til fjoråret.
Første tertial byr på en oppgang på 8,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette gjelder samlet omsetning av reklame gjennom mediebyråene.
For radio er tallene enda mer gledelige. Kategorien Lyd, som er podkast + radio, er i årets første tertial hele 20,9 % høyere enn i samme periode i fjor. Da må man huske at mars og april 2020 ble hardt rammet av den første koronabølgen.
Det ble omsatt lydreklame for 124,6 milllioner kroner i årets første fire måneder, mot 103,7 millioner kroner i radioreklame i første tertial i fjor. Det er nytt av året av podkast også regnes inn i tallene.
Barometeret viser reklameomsetningen via mediebyråene i Norge. Isolert sett var oppgangen i april måned på 37,1 prosent. I fjor viste april måned en nedgang på hele 42,9 prosent. Etter årets fire første måneder av 2020 var nedturen på 17,8 prosent sammenlignet med de første fire månedene i 2019.
- Men i april i fjor var det nok mer negativitet og dårlig med lys i tunnelen. Pandemitiden i april i år er nok litt annerledes. Nå er det nok mange som tror at covid-19-situasjonen snart ser slutten - i alle fall at mye åpnes nå før sommeren, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
I de første fire månedene ble det omsatt reklame via mediebyråene for 2,96 milliarder NOK mot 2,72 milliarder NOK i tilsvarende periode i fjor.
Vi ser slutten på en svært vanskelig periode - i alle fall er det mange som nå gjør det. Det er nok mer positiv psykologi nå, sier Merete Mandt Larsen i en pressemelding.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt