Et nytt EU-direktiv skal gjøre det enklere å drive kommersielle audiovisuelle tjenester. I Sverige foreslår regjeringen nå å innføre direktivet, som vil gi mer fleksible reklameregler for radio og TV.
Tidligere har svenske radiostasjoner hatt en generell tillatelse til å sende maksimalt 12 minutter reklame pr. time, som i Norge. Det nye forslaget gjør at man kan sende 20 % reklame mellom kl. 06 og 18 og 20 % reklame mellom kl. 18 og 24.
På nattestid blir det ingen regler om reklametid i det hele tatt, noe som gjør at man i teorien kan sende reklame hele tiden, om det skulle være interessant. Forslaget gjør at radiostasjonene f.eks kan sende mer reklame i den tiden hvor annonsørene ønsker å sende mer reklame.
- I likhet med TV-sändningar möts även radion av konkurrens från medietjänster på begäran. En flexiblare reglering av annonstider skulle ge bolagen bättre förutsättningar att möta den konkurrensen. Det skriver den svenske regjeringen i sitt forslag, ifølge radionytt.se.
Svenskene skiller juridisk mellom lokalradio og nærradio og reglene vil ikke bli innført for nærradio. Lokalradio har alltid en egen frekvens, mens svenske nærradioer deler frekvens med andre konsesjonærer. Dersom reglene innføres der kan man risikere at noen stikker av med all reklametiden på bekostning av andre, mener regjeringen.
I Norge er dette foreløpig ikke aktuelt. Det såkalte AMT-direktivet gjelder i utgangspunktet audiovisuelle medietjenester, og innbefatter tjenester som formidler både lyd og bilde, altså både TV og strømmetjenester, men radio er ikke omfattet, forklarer seniorrådgiver i Medietilsynet, Gudbrand Guthus:
- Det arbeides fortsatt med å ta direktivet inn i EØS-avtalen. Når det er gjort, vil det gjennomføres i norsk rett, først og fremst ved endring i kringkastingsloven. Kulturdepartementet vil etter hvert sende forslag til lovendring på høring.
- Når det gjelder svenske forhold, er man der kommet mye lenger. Når reglene for tv endres, har de samtidig vurdert reglene som skal gjelde for radio, forteller Guthus til radionytt.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt