Ett av vilkårene for FM-slukking synes å være innfridd allerede. Medietilsynets fjerde statusrapport til Kulturdepartementet viser positiv fremgang også for flere av de andre slukkevilkårene, men på enkelte punkter har radiobransjen fortsatt en jobb å gjøre for å komme i mål.
– Radiobransjen ligger godt an når det gjelder utbygging og dekningskravene. NRKs radiotilbud på DAB når i dag 98,80 prosent av befolkningen, mens de kommersielle kanalene allerede har en befolkningsdekning som er større enn kravet på 90 prosent, nemlig 90,80 prosent, sier Line Langnes i Medietilsynet. – De største utfordringene for bransjen de neste 9-10 månedene vil nok være å løfte den digitale lytterandelen fra 40 prosent, som siste måling viser, til 50 prosent, og å få den norske bilparken klar til å møte teknologiskiftet, sier Langnes.
Stortinget har fastsatt fem slukkevilkår som alle må være innfridd innen 1. januar 2015 dersom FM-nettet skal slukkes i 2017.
En viktig utfordring knyttet til bil er Kulturdepartementets nye krav om tilgang til ettermonteringstjenester. Tilbud om ettermontering av DAB+- adapter/radio i bil må være tilgengelig i halvparten av alle landets kommuner og alle fylker innen 1. januar 2015.
– Vi vil se nærmere på tilgangen til slike tjenester, men foreløpige undersøkelser tyder på at markedet for ettermonteringstjenester fortsatt er noe umodent og bør være et viktig fokusområde for bransjen det neste året, sier Line Langnes. – Vi har fått signaler om at markedet er i bevegelse, og forventer en betydelig økning i aktiviteten på denne fronten i 2014, avslutter Langnes.
Medietilsynets undersøkelser viser for øvrig at det finnes et bredt spekter av DAB+ adaptere og radioer på markedet som kan ettermonteres i bil, men at de fleste nybiler på markedet i 2013 hadde ikke DAB+ radio som standard- eller ekstrasutstyr. Flere leverandører varslet imidlertid at dette var under planlegging for 2014-modeller.
Medietilsynet har i oppdrag å utarbeide en årlig statusrapport til Kulturdepartementet vedrørende innfrielsen av slukkevilkårene som er beskrevet i Meld. St. 8 (2010-2011) om digitalisering av radiomediet
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt