FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  KOMMENTAR:
Verden utvikler seg, radio må følge med
Redaktørens tanker etter Radiodays Europe 2017

Mer om Kommentarer


RADIONYTT.NO - 22.03.17 - Kyrre Dahl


Radiodays Europe er verdens største radiokonferanse og samler 1500 radiofolk fra hele verden, blant dem en solid delegasjon fra Norge. Vi fikk høre 150 sesjoner av ymse slag og her er noen av de inntrykkene jeg sitter igjen med.

For det første: FM-slukking var ikke noe stort tema og har ikke vært det på noen av de mange internasjonale konferansene jeg har vært med på de siste årene. FM-slukking er først og fremst noe man driver med i Norge, selv om det etterhvert begynner å bli en del land som prøver seg med DAB.

Det foredraget jeg fant mest interessant denne gangen handlet ikke direkte om radio, men om menns utvikling. Mike Fitzpatrick fra Triple M forklarte oss hvordan menn har utviklet seg og hvordan det påvirker hans radiostasjon i Australia, som har menn som målgruppe.

Fitzpatrick mente at menn hadde utviklet seg veldig de siste 10 årene og mange har gått vekk fra klisjeene øl, sport og treningsbukse. Dagens menn er selvbevisste, åpne for nye ideer og ikke minst de er feminister, mente Fitzpatrick. Derav følger at radiostasjonen må lage innhold for en ny type menn.

Sosiale medier og apper har vært i fokus gjennom mange år i radiobransjen. Denne gangen fikk vi blant annet se flere eksempler på bruk av Snapchat, som først og fremst retter seg mot yngre mennesker. Både nyheter og talkshow er mulig å gjennomføre på Snapchat, selv om det går utenfor den tradisjonelle radiomodellen.

Vi fikk også et møte med den nye sjefen for BBC Radio, Bob Shennan. Han vil satse både på tradisjonell lineær radio og på digtalt innhold, men mente at det var spesiellt viktig å satse på personalisert radio for å nå de yngre. Det betyr nok en gang at man må tenke utenfor tradisjonell radio.

Så konklusjonen er klar: Verden utvikler seg i raskt tempo, radiobransjen må bare henge med skal man være relevant i årene som kommer.

foto: radionytt.no

Kommentaren er skrevet av Kyrre Dahl, redaktør for radionytt.no

Les også: 2017 - Året da alt forandres

Si din mening på vår: Facebook-side


NYHETSBREV:

Skriv inn din epost-adresse i boksen ved siden av og få radionyhetene på epost.
FEILMELDING! På grunn av misbruk har vi måttet stoppe den automatiske innmeldingen av nyhetsbrevet. Se nedenfor for hvordan du kan melde deg på:

Send en EPOST til

nyhetsbrev krøll alfa radionytt.no

- Skriv Påmelding i tittelfeltet og vi ordner resten.
Vi beklager, vi jobber med å finne et bedre system
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO