Radiodays Europe er verdens største radiokonferanse og samler 1500 radiofolk fra hele verden, blant dem en solid delegasjon fra Norge. Vi fikk høre 150 sesjoner av ymse slag og her er noen av de inntrykkene jeg sitter igjen med.
For det første: FM-slukking var ikke noe stort tema og har ikke vært det på noen av de mange internasjonale konferansene jeg har vært med på de siste årene. FM-slukking er først og fremst noe man driver med i Norge, selv om det etterhvert begynner å bli en del land som prøver seg med DAB.
Det foredraget jeg fant mest interessant denne gangen handlet ikke direkte om radio, men om menns utvikling. Mike Fitzpatrick fra Triple M forklarte oss hvordan menn har utviklet seg og hvordan det påvirker hans radiostasjon i Australia, som har menn som målgruppe.
Fitzpatrick mente at menn hadde utviklet seg veldig de siste 10 årene og mange har gått vekk fra klisjeene øl, sport og treningsbukse. Dagens menn er selvbevisste, åpne for nye ideer og ikke minst de er feminister, mente Fitzpatrick. Derav følger at radiostasjonen må lage innhold for en ny type menn.
Sosiale medier og apper har vært i fokus gjennom mange år i radiobransjen. Denne gangen fikk vi blant annet se flere eksempler på bruk av Snapchat, som først og fremst retter seg mot yngre mennesker. Både nyheter og talkshow er mulig å gjennomføre på Snapchat, selv om det går utenfor den tradisjonelle radiomodellen.
Vi fikk også et møte med den nye sjefen for BBC Radio, Bob Shennan. Han vil satse både på tradisjonell lineær radio og på digtalt innhold, men mente at det var spesiellt viktig å satse på personalisert radio for å nå de yngre. Det betyr nok en gang at man må tenke utenfor tradisjonell radio.
Så konklusjonen er klar: Verden utvikler seg i raskt tempo, radiobransjen må bare henge med skal man være relevant i årene som kommer.
foto: radionytt.no
Kommentaren er skrevet av Kyrre Dahl, redaktør for radionytt.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt