I motsetning til i Norge hvor omsetningen falt i fjor, går svensk kommersiell radio så det suser. Mediebyråene i Sverige økte sin formidling av radioreklame med 22,4 % i 2018, viser ferske tall.
i Svenske kronor var økningen på 108 millioner til totalt 589 millioner kr for hele året. Svenskekrona er i dag verdt rundt 95 % av den norske krona. Det betyr at radio var mediet som hadde den beste utviklingen av alle medier.
I desember økte radioreklamen med hele 58.9 % men Sveriges Radiobyråer, som setter sammen statistikken, påpeker at desember 2017 var en usedvanlig svak måned.
I Norge gikk det den helt andre veien i 2018. Tall fra Mediebyråforeningen viser at omsetningen av radioreklame gikk ned med hele 10,7 % i 2018 sammenlignet med 2017. Tallene gjelder omsetning av radioreklame gjennom mediebyråene, lokalradio er ikke med i tallene
Den totale omsetningen av radioreklame i Norge gikk ned fra 426 millioner kroner i 2017 til 380 milllioner kroner i 2018, skriver Kampanje. I tillegg kommer det som selges direkte av radiokanalene og lokal radioreklame.
Årsakene til at det er så stor forskjell mellom Sverige og Norge kan være sammensatt, men den mest åpenbare forskjellen er at rikskanalene i Norge nylig har slukket sine FM-sendere, mens man i Sverige i 2018 satset på flere kanaler på FM.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt