Annonseinntektene for radio og TV falt med 212 millioner kroner, eller 4,7 %, i 2018 sammenlignet med 2017. Det kommer fram i
Medietilsynets årlige rapport om økonomien i mediebransjen, som ble lagt fram i dag.
- TV og radio har vært nærmest immune mot konkurransen fra de globale aktørene i kampen om de norske reklamekronene. 2018 er det første
året vi ser at annonseinntektene faller, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
For TV er det imidlertid et lyspunkt at det har vært en solid vekst i brukerbetaling, mens de nasjonale kommersielle radiokanalene har reklame som sin
eneste kilde til inntekter, og disse falt i 2018.
Det ser bedre ut for lokalradioene som hadde stabile inntekter i fjor, sammenlignet med året før. Mesteparten av de totale inntektene i lokalradiobransjen kommer fra
stasjoner med FM-konsesjon og mange av dem sender også på DAB.
- Vi ser at kostnadene knyttet til DAB-sendinger er høyere enn for tradisjonell FM-drift. DAB-sendingene blir fremdeles i stor grad finansiert
av virksomheten på FM, sier Velsand.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt