Radiostasjoner og medier som lever av reklame kan begynne å se lysere på livet. ANFOs Koronatracker viser nemlig klare tegn til optimisme blant annonsørene.
I den ferske målingen sier så mange som 1 av 3 at man ikke forventer negative effekter for egen virksomhet som følge av korona-situasjonen.
Og 14% svarer «Nei, omtrent som før» på spørsmål om man forventer negative effekter for din virksomhet på drift, forretningsresultat og økonomiske utsikter. Det er opp fra 6% ved første måling i mars.
En av fem, eller 21%, forventer positive effekter som følge av situasjonen. Det er opp fra 13% ved første måling. Der 57% ved første måling sa man var betydelig påvirket er det nå 29% som sier det samme, går det fram av Koronatrackeren.
– Det er kanskje ikke så rart. Vi ser jo stadig små tegn i retning normalisering og ikke minst oftere og oftere gode nyheter. Det er likevel et stort «men», det er stor variasjon mellom bransjene, sier Håvard R. Bakken i ANFO.
Det er også færre annonsører som ser for seg store kutt i markedsbudsjett andre kvartal 2020 Hele 4 av 10 ser for seg ingen endring eller økning. Like mange ser for seg kutt på over 25%. Men, det er store variasjoner mellom bransjene.
ANFOs måling viser også at 1 av 4 annonsører nærmest har endret all markedskommunikasjon med tanke på budskap og innhold som følge av situasjonen. Hele 7 av 10 har endret noe. Kun 3% av de vi her har snakket med sier at ingenting er justert.
Annonsørene vil også støtte opp om norske mediehus. 12% sier i undersøkelsen at de faktisk har flyttet deler av budsjetter til norske mediehus. Det var bare 8 % i den første målingen etter koronakrisen begynte.
ANFO Annonsørforeningen beskriver seg selv som en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt