Det har kommet flere meldinger om gode lyttertall for norsk radio denne sommeren. Ifølge PPM-tallene er det i år langt flere som hører på radio enn det var i fjor sommer. Som et eksempel kan nevnes at de siste offentliggjorte PPM-tallene viste en daglig oppslutning på totalt over 58 %, mens den dårligste uka i fjor sommer lå på såvidt over 50 %. P4-gruppen alene har hatt 140 000 flere lyttere i sommer enn de hadde i fjor sommer.
Dette har man også merket på annonseomsetningen. - Radio har nådd flere nordmenn i sommer enn tidligere, og dette er åpenbart noe våre annonsører legger merke til, og noe som er med på å styrke radio som annonsekanal, sier salgsdirektør i P4-gruppen, Ove Søgård.
- Vi ser at mange annonsører har stor tro på radio for tiden, og ved inngangen til sommeren opplevde P4-gruppen en voldsom pågangen fra både nye og gamle kunder som ville sikre seg plass på lufta, sier Søgård til radionytt.no.
P4-gruppen vil ikke gå ut med konkrete omsetningstall, men salgsdirektøren beskriver sommeren som særdeles god, til tross for at P4 måtte kansellere en allerede utsolgt sommerturne tidligere i år.
Kundene er ikke bare mange, de er også fornøyd med sommerens annonseplassering: - Basert på tilbakemeldinger vi nå får på mail fra flere av våre annonsører ser også de ut til å være svært fornøyde med den jobben radiokampanjen har gjort for dem i sommer, sier Søgård som har tro på at radio kommer til å være en viktig del av mediemiksen utover høsten.
Både NRK og de kommersielle aktørene har fått glede av oppgangen i lyttertall, der oppslutningen ikke er det eneste som øker: - Det som i tillegg er ekstra gledelig er at lyttertiden har økt så markant denne våren, og at den fortsetter å holde seg høy, sier salgsdirektøren i P4-gruppen.
Radionytt.no har også vært i kontakt med landets største lokalradioaktør, Metro-gruppen. Lokalradio får sine lyttertall for sommeren først senere i august, men daglig leder Hilde Apneseth har også merket at sommeren har vært relativt god:
- Omsetningen vår i juli var overraskende høy, alt tatt i betraktning, men likevel rundt en halv million kroner dårligere enn i fjor, forteller Apneseth, som altså ikke er med på PPM-undersøkelsen.
- Av erfaring vet vi at våre radiostasjoner oftest følger trenden i samfunnet. Dersom flere hører lengre på de nasjonale kanalene, er sjansene gode for at det samme gjelder våre stasjoner, forteller Metro-sjefen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt