Omsetningen av radioreklame via mediebyråene har sunket med 8 % i årets første ni måneder. Det viser Mediebarometeret som Mediebyråforeningen har offentliggjort.
Det er solgt radioannonser for 241,3 millioner kroner så langt i år, mot 261,8 i samme periode i fjor.
Den samlede omsetningen av reklame via mediebyråene har falt med 15,9 % i årets første ni måneder. Dermed har radio klart seg bedre enn flertallet av mediekanalene, men det har gått litt tregere i høst. Etter årets sju første måneder var nedgangen i radioreklame på bare 5 %.
- Koronasituasjonen legger fremdeles en kraftig demper på reklamemarkedet. Innstrammingene i Oslo pga. økt smitte, kan ha skapt en demper på den optimismen vi sporet etter august, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Samtlige kanaler er i minus i september måned, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Det er reklamebæreren kino som fremdeles har hatt størst nedgang i prosent etter ni måneder i år. Nedgangen etter ni måneder er på 53,7 prosent for kino.
Utendørs har hatt en nedgang på 37,7 prosent i den samme perioden.
- Kino spesielt har fått en ekstra smertelig nedtur på grunn av koronasituasjonen, men vi håper de nye retningslinjene for arrangementer, kan bidra til at dette endres neste mnd. Vi er vel flere som kunne tenke oss en tur på kino etter flere mnd. med tv-seeing, sier Merete Mandt Larsen.
Internett troner på toppen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,4 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent.
- Internett er ned med 8,9 prosent etter årets åtte første måneder. Innen denne kategorien er det igjen mobil/tablet som har fått den største nedturen, sier Merete Mandt Larsen.
TV er på minus 15,7 prosent for årets ni første måneder, mens de pr august hadde 16,1 prosent
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 5 958 milliarder NOK i årets ni første måneder, mot 7 087 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt