Mediebyråforeningen har offentliggjort mediebarometeret for desember 2020 og det viser relativt gode tall for radioreklame.
Etter et turbulent år med stor nedgang i første halvår, endte nedgangen for radioreklame året under ett på 2 %. Det er samme nivå som etter 11 måneder.
Omsetningen av radioreklame gjennom mediebyråene i 2020 er beregnet til 340,0 millioner kroner, mot 348,6 millioner i 2019.
Mediebarometeret (for all reklame) landet på en nedgang på 11,7 prosent i 2020 sammenlignet med 2019. Det ble i fjor omsatt reklame via mediebyråene i Norge for 8,52 milliarder NOK.
- Det så atskillig styggere ut etter halvgått 2020, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
- Men sluttspurten i 2020 ble sterk, hvis vi ser bort i fra desember måned. Dette er positive takter som vi må ta med oss videre, sier Merete Mandt Larsen.
Koronasituasjonen har skapt store endringer og ustabilitet i reklamemarkedet i 2020. Nedturen startet i mars, det roet seg litt på sommeren og høsten, mens i storparten av det siste halvåret er 2020-nedturen blitt redusert.
Imidlertid ble desember en svak måned med en nedgang på 23,4 prosent sammenlignet med julemåneden i 2019.
Kino er den mediekanalen som har tapt mest i annonseomsetning i 2020. Her er nedgangen på hele 57,6 prosent fra 2019 til 2020.
- Og det kan lett forklares med at kino har vært stengt i mange måneder, og er fremdeles stengt for eksempel i kino-byen Oslo, sier Merete Mandt Larsen
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt