Telia bruker radio for å fortelle nyheten om sitt revolusjonerende 5G-nett, og sammen med TRY og Både Og har de skapt radiospotter helt utenom det vanlige. Nå er kampanjen kåret til best på radio, og den får dermed Sølvmikken for februar.
For å annonsere det nye 5G-nettet til Telia har TRY og Både Og kreert og produsert en kampanje som sannsynligvis er et hakk eller to mer forseggjort en det som er gjennomsnittet på radio. Resultatet er en lett pedagogisk anlagt kampanje bestående av tre spotter med både historisk og vitenskapelig brodd.
Sølvmikk-juryen forklarer nærmere i sin begrunnelse: «Er det lov å holde på sånn da? Ja jo, når man har store nyheter kanskje. Telias tre spotter er til sammen 231 sekunder lange og tillater seg laaaang rennafart for å fortelle om det revolusjonerende 5G-nettet som endelig skal få litt fart på mobilbruken vår. Tre flott produserte radioreklamer som er velskrevne og tar lytteren med på en reise gjennom tid og sted. Et slags infotainment-univers som skaper bilder i hodet omtrent som på film, bare at det er på radio. Applaus til produksjonsselskap der altså. Juryen synes den spotten hvor man stiller seg spørsmålet om hvem som bygde landet er best. Rett og slett fordi den er mest relevant. Det gjenstår vel bare å si bra jobba og gratulerer til alle involverte.»
To kreative team hos TRY står bak jobben: Jonas Grønnern & Lars Kristian Harveg og Lars Joachim Grimstad & Egil Pay. Både Og står for produksjonen, med Eskil Paus som regissør.
Både kreativt team og produsjonsselskap er imponert over hvor langt Telia våger å gå for å få sagt det de ønsker i radiokampanjen.
– Mange kunder ville bedt oss pent om å si dette litt kortere, men Telia utfordrer jo alt mulig, også reklamespott-lengde. Så skryt til dem og skryt til Eskil og Snitt på Både Og, som lagde det her. Og skryt til Eline, prosjektlederen vår som ikke kunne være med i liksom-møtet vi lagde for å ta korona-bilde, sier gjengen fra TRY.
– Det er deilig å se noen satse på langt format med kjærlighet til detaljer og teksthåndverk på samme tid. Og kreativt spillerom med budsjetter til de små, men akk så viktige detaljer, sier Eskil Paus hos Både Og.
Andreplassen i februar gikk til Både Og for en kampanje for Right Price Tiles, mens tredjeplassen gikk til Los & Co for en kampanje for Apotek 1.
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt