Bruken av digitale plattformer har økt til 53 prosent, i følge Digitalradioundersøkelsen for perioden oktober – desember 2014. DAB er størst av de digitale plattformene, går det fram av en pressemelding fra Digitalradio Norge.
Radiolyttere i Norge blir regelmessig spurt hvor de hører radio. Ved siste måling rapporterte 47 prosent at de kun hører radio via FM-båndet mens 53 prosent oppgir at de bruker en digital plattform. I følge undersøkelsen er det størst lyttervekst via DAB.
- Radio som kringkastes er tradisjonelt den viktigste distribusjonsformen. Kringkastingens egenskaper gjør radioen tilgjengelig overalt, samtidig som den er enkel og gratis i bruk. Disse egenskapene har i over 50 år formet vår bruk og opplevelse av radio. Derfor er det ikke overraskende at kringkastingsteknologien DAB er størst av de digitale plattformene, selv om folk har større tilgang på apparater med internett-tilgang, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
- Økt oppslutning om digital radio viser først og fremst at nordmenn liker det utvidete radiotilbudet de finner her, legger han til.
36 prosent av radiolytterne bruker DAB-radio. 17 prosent bruker internett, mens 11 prosent bruker digitale tv-mottakere. Tar man høyde for lyttere som benytter flere plattformer blir den akkumulerte digitale bruken 53 prosent.
Kraftig vekst på to år
DAB-bruken har vokst vesentlig på to år. Da man begynte målingen i 2012 var 14 prosent av radiolytterne på DAB, mens internett og digital-tv ble brukt av hhv 13 og 10 prosent.
- DAB, internett og digital-tv er inkludert i definisjonen digital radio, fordi de er viktige plattformer for radiolytting. Sammen skal de erstatte FM-distribusjonen. Alle land som er i en overgangsprosess fra analog til digital radiodistribusjon ser at radiolyttingen vil finne sted på flere plattformer i årene fremover, men vurderer samtidig at kringkasting vil forbli viktigst, forklarer Torvmark.
Flere har DAB i bil
Det siste året har flere oppgradert til DAB+radio i bil, i følge undersøkelsen som er gjennomført av TNS Gallup. 17 prosent oppgir å ha DAB i bilen mot bare ti prosent året før. Tallet inkluderer adaptere og bilradioer.
- Dette er en god utvikling med tanke på at oppgraderingen den norske bilparken skal gjennom, men vi erkjenner selvsagt at det fortsatt er langt igjen før alle har fremtidssikker radio i bilen, sier Torvmark.
Bakgrunn
Digitalradioundersøkelsen utføres av TNS Gallup og er den offisielle målingen av digital radiolytting ifbm. digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen gjøres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttermålingene for radio.
Stortinget satt i 2011 fem krav for at slukking av nasjonale FM-nett skal kunne finne sted i 2017 eller 2019. De fem kravene ble satt for å gi publikum, bransjer og kringkastere en tydelig og forutsigbar tidsramme for omstillingen. Regjeringen vil denne våren gjøre en vurdering av hvorvidt kravene er oppfylt.
Slukkekrav:
1. NRK må ha en dekning tilsvarende P1-dekning på FM i dag, som er 99,5 prosent (absolutt krav)
2. De kommersielle radiokanalene må ha 90 prosent befolkningsdekning (absolutt krav)
3. Det digitale radiokanalene må gi en innholdsmessig og teknologisk merverdi for lytterne (absolutt krav)
4. Det må finnes rimelig og teknisk tilfredsstillende løsning for radiomottak i bil.
Presisering fra 2013: Alle landets fylker og minst halvparten av alle kommuner må ha tilbud om ettermontering på plass
5. Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital plattform
*Målingen er gjennomført fram til 19 desember 2014 da måling i juleferie innebærer skjevheter i utvalg.
Digitalradio Norge AS har som formål å sikre en smidig overgang fra analog til digital radio i Norge. Selskapet driver nettstedet radio.no og den norske radio-spilleren på internett. Itillegg er Digitalradio Norge innehaver av konsesjoner i riksdekkende og lokale DAB-nett. Selskapet er eiet av NRK og P4-gruppen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt