RADIONYTT.NO - 12.03.25 - KOMMENTAR
Redaktør Kyrre Dahl - Foto: Privat
Overskriften avslører noe av det som kom fram under årets store europeiske radiokonferanse i Aten. Kanskje går vi nå mot en renessanse for direkte radio? Det var flere som kom innpå det, men Cilla Benkö i Sveriges Radio sa det tydeligst: Live Radio må bli mer live! Og når man tenker på det så er det helt naturlig at en lineær radiokanal satser mer på direktesendinger.
I en verden hvor konkurransen fra andre plattformer blir stadig mer påtrengende må radio spisse seg inn på det man faktisk er gode på og som er unikt for mediet. Prepperadio kan lages av kunstig intelligens med syntetiske stemmer, så en radiokanal med variert musikk og en programleder som bare forteller hva som ble spilt er i ferd med å bli meningsløst.
Men, en plattform med direkte lyd er det bare tradisjonell radio som kan lage og da snakker vi ikke bare om breaking news, men om å være tilstede der det skjer, enten det er noe i lokalmiljøet, sportsarrangement, konserter eller politikk. Det er ikke bare god lyd, det gjør også radio synlig og styrker dermed troverdigheten, noe som blir stadig viktigere i en verden full av desinformasjon.
Det betyr ikke at man ikke skal drive med podkast, men det er en annen form for lyd og må produseres deretter. Direkte radio utelukker heller ikke bruk av sosiale medier, snarere tverimot, det blir noe annet når lyttere føler at de har direkte kontakt med de som er på lufta. Kanskje vi skal slå et slag for god gammeldags radio av typen "der det skjer, når det skjer"?
En annen ting som kom fram under årets Radiodays Europe var hvordan vi skal nå unge lyttere. Dette har vært tema i årevis og fått mange til å klø av seg håret. Løsningen er faktisk enklere enn mange tror, skal vi følge gode råd fra denne konferansen: Slutt å jakte på de yngre lytterne. Dagens unge er nemlig ikke opptatt av at de er unge! Så aldersbestemt radio gir ikke lenger mening.
Du når de unge med å lage god radio som interesserer dem og det kan være alt fra nyheter og aktualiteter til musikk og kultur. Det er emnet som er interessant, ikke hvor mye du prøver å tilpasse det for unge lyttere. Det må selvfølgelig komme i en form som er passende, men det må ikke være podkast. En utfordring nå er dog at mange unge podkastlyttere aldri har hørt på live radio. Bruk derfor podkast til å promotere lineær radio og ikke bare omvendt.
Vi fikk også vite at det fortsatt er, selvsagt egentlig, personligheter som er det viktigste på en radiostasjon, men det er ikke lenger nok å ha en god stemme. Talentspeider Dennis Clark fra iHeartMedia forklarte at en programleder nå må være god på lufta, men også ha en tydelig profil på sosiale medier, kunne lage fengende podkaster og forstå streaming. I det hele tatt være en multikunstner.
Når det er sagt la jeg merke til at det mest besøkte foredraget på hele Radiodays Europe var sesjonen med Scott Mills, som har vært 24 år i BBC Radio 1 og nå er frokostvert på BBC Radio 2, den største radiokanalen i Storbritannia. Det er fortsatt noen radiohelter som holder det gående! Neste år møtes radiobransjen i Riga i Latvia, kanskje vi sees der?
Annonse