Radioreklame gjorde det relativt sett bra i årets to første måneder. Det viser Mediebarometeret som Mediebyråforeningen utarbeider.
Den totale reklameomsetningen via mediebyråene sank med 6,4 prosent i januar og februar sammenlignet med samme periode året før. Radio gikk også tilbake, men bare med 2 prosent.
-Dette er tall som i svært liten grad kan forklares gjennom korona-situasjonen. Når tallene for mars og april kommer, så vil det være en helt annen sak, sier Merete Mandt Larsen, som er daglig leder i Mediebyråforeningen.
Det er TV som har den største tilbakegangen med godt over 12,6 % og går fra 601 millioner i 2019 til bare 526 millioner i årets første to måneder. Internett er nå største mediekanal og øker fra 525 millioner til 538 millioner kroner.
Nå fortsetter veksten hos internett, og tradisjonell TV har nok vært størst for siste gang på et årlig nivå, sier Merete Mandt Larsen.
For hele året 2019 gikk radioreklame solgt via mediebyråene ned med 11 % sammenlignet med året før.
Det ble solgt radioreklame via mediebyråene i fjor for 348,6 millioner kroner. Det viser tall fra Mediebyråforeningen.
Året før ble det solgt radioreklame for 391,9 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på 42,3 millioner for radio.
Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 5,4 prosent fra 2018 til 2019, og det til tross for en sterk innspurt i julemåneden, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I 2019 ble internett større enn TV for første gang på helårsnivå i reklamemålingen.
Sånn sett var de to ukene relativt positive for radioreklame, etter en periode med turbulens. Hvordan dette blir fremover er derimot helt åpent.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt