Radiokanalene kan være fornøyd med de tre første månedene i år. Omsetningen av radioreklame via mediebyråene gikk faktisk opp i et marked hvor annonseringen i alle mediekanaler samlet faller markant.
Det ble omsatt radioreklame for 83,8 millioner kroner i første kvartal i år. Det er såvidt høyere enn i samme periode i fjor, da det ble solgt radioreklame for 83,2 millioner kroner. Det viser Mediebarometeret som Mediebyråforeningen utarbeider.
Kanskje ingen grunn til å juble i seg selv, men når man ser på tilstanden for resten av bransjen så kan radioaktørene puste lettet ut. Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 7,9 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,18 milliarder NOK i årets første kvartal mot 2,37 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Mediebarometer mars 2020 FOTO: Mediebyråforeningen
-På grunn av avbestillingsregler med mer, ser vi av tallene for første kvartal ikke er preget av koronasituasjonen, i alle fall svært lite preget. Når tallene for april måned skal inkluderes, så vil vi nok se det i langt større grad, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.
Internett som reklamekanal totalt går tilbake første kvartal med 3,2 prosent, og har nå en markedsandel på 36,8 prosent. Det er video som nok en gang er vekst-vinneren innen internett som kanal, med en vekst på 11,6 prosent. Sosiale medier vokser med 2,5 prosent.
-Internett var for første gang større enn tradisjonell TV i Mediebarometeret i 2019. Internett passerte TV fordi TV ble redusert langt mer enn internett i 2019. Nå ser vi at TV igjen er den kanalen med størst markedsandel med sine 37,9 prosent. Det blir spennende å se utviklingen etter at vi har gjennomført april, sier Merete Mandt Larsen.
For tradisjonell TV faller med 8,4 prosent i årets første kvartal, men isolerer vi mars, ser vi en liten fremgang på tv på 0,1 %, som er hyggelig å se, sier Merete Mandt Larsen
-De fleste kanaler med redaksjoner har hatt en økning av seere/lyttere/lesere vi ikke har sett på svært lenge, så det kan jo bidra til at annonsører ser en mulighet til å nå flere til en rimeligere penge, sier Mediebyråforeningens leder.
Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal, sammenlignet med første kvartal i fjor. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent.
Utendørs og kino var vinnere i fjorårets Mediebarometeret, med oppgang fra 2018 til 2019. Nå sliter de mer enn på lang tid. Mens kino faller med 24,2 prosent, så faller utendørs med 14,3 prosent i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Norske kinoer ble for øvrig stengte i medio mars, basert på koronasituasjonen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt