1. april startet den nye public-service-kanalen Loud opp sine sendinger i Danmark. Dette er en ny nasjonal privat radio finansiert med statlige midler og ikke reklame. Loud beskrives som en kanal med fokus på kultur og satser på unge mennesker. Den sender kun digitalt på DAB og via internett.
De første lyttertallene var svært nedslående for den nye kanalen. Faktisk var lyttertallene i kanalens første uke så lave at de rett og slett ble beskrevet som ikke målbare av Gallup, som står for lyttertall i Danmark.
Deretter gikk det bedre og Louds lyttertall var på det meste 21 000 før det igjen har gått nedenom og hjem de siste ukene. I uke 19 og uke 20 har Radio Loud nok en gang ikke målbar oppslutning i aldersgruppen 15 til 50 år, ifølge Mediawatch.
Det er dog registrert lyttere i andre aldersgrupper, noe som skulle tyde på at de som faktisk hører på Radio Loud er langt unna målgruppen som ligger mellom 15 og 32 år.
Etter at de første lyttertallene ble offentliggjort sa radiosjefen følgende: - Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal, sa Ann Lykke Davidsen til Journalisten.dk.
I tillegg til at kanalen startet opp midt i en verdensomspennende pandemi og økonomisk krise er det heller ikke enkelt å starte opp som en ren DAB-kanal, innrømmer direktøren:
- Vi har heller aldrig fået noget forærende. Når du starter en FM-kanal, overtager du mange lyttere, fordi folk allerede er tunet ind på den frekvens, FM-kanalerne sender på. Loud er slet ikke kommet frem på mange DAB-radioer, hvis folk ikke har rebootet deres system, sier Lykke Davidsen.
Selskapet Kulturradio Danmark A/S står for selve radiovirksomheten. Bak selskapet står ni erfarne radiostasjoner, som sender fra en rekke byer i hele Danmark. Dette er Radio Diablo, Radio Limfjord, Radio Max, Radio Globus, Radio Viva, Radio Victoria, Classic Rock Århus, Classic Rock København og Din Radio Østjylland.
Loud har inngått avtale med en rekke samarbeidspartnere på kulturfronten, som Roskilde Festival, Nationalmuseet og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. De har startet opp med medarbeidere på hjemmekontor og med redusert sendeskjema på grunn av korona-krisen
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt