Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,9 prosent i første halvår 2020 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtlige mediekanaler faller, viser tall fra Mediebyråforeningen.
Men, tallene for radioreklame er relativt sett bedre enn for mange andre mediekanaler. Ifølge Mediebarometeret er fallet for radio "bare" på cirka 10 % i første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor.
De første seks månedene av 2019 var omsetningen av radioreklame via mediebyråene på 176,1 millioner kroner. I det første halvåret i år var den sammenlignbare omsetningen på 160,2 millioner kroner.
Foto: Mediebyråforeningen
Koronasituasjonen har preget Mediebarometeret siden februar måned. Nedgangen er imidlertid blitt langt svakere de siste to månedene. Verst var fallet i april, med en isolert nedgang på nesten 43 prosent, sammenlignet med april i 2019. Tallene gjelder all omsetning av radioreklame.
-Mai ble en bedring i forhold til april. Og isolert sett ble ikke juni i år mye svakere enn juni i fjor. Det ble minus i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor, men nedgangen var ikke stor. Det er positive tegn, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Etter årets fem første måneder var reklamenedgangen på 23,2 prosent, ifølge Mediebarometeret. Nå etter seks måneder er den på snaue 18 prosent. Pilene peker riktig vei.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,97 milliarder NOK i årets seks første måneder, mot 4,83 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt