Bauer, som nå er Europas største radiokonsern, har kjøpt opp rundt 50 lokale stasjoner i England i både store og små byer. Nå blir de fleste av lokalradioene en del av det nasjonale nettverket Greatest Hits Radio.
Av de oppkjøpte stasjonene er det bare 3 som forblir helt egne lokale varemerker, de andre kanalene vil delvis eller helt sende et nasjonalt produkt. Noen få av disse vil fortsatt ha lokale programledere, men ifølge Radio Today forsvinner 160 av 200 lokale programledere.
Men, denne store omorgansieringen følger samme trend som konkurrenten Global har blitt kjent for. De har i flere år kjøpt opp lokale stasjoner og gjort de om til å bli en del av deres nasjonale nettverk Heart eller Capital.
Selv om programmer og musikk styres sentralt er det fortsatt mange lokale nyhetsredaksjoner og selvsagt også lokalt annonsesalg.
- Radiobransjens tankegang er at den lokale nyhetsoppdateringen med trafikkmeldinger er det som verdsettes av lytterne og at de ikke er like opptatt av at programlederen bor i nærmiljøet. Det skriver media editor i The Guardian, Jim Waterson.
Han fortsetter med å slå fast at denne konsolideringen av lokale stasjoner har vært en suksess som har gitt økt radiolytting, men det har gått på bekostning av lokale stemmer og lokale jobber, noe som bekymrer en del politikere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt