29.06.21 - Kommentarer
Sindre Møllerhaug - Foto: Privat
Det er ikke nytt at utviklingen av nye ting går fort og i økende tempo, men det skjer ikke uten god grunn. Spontane filmer på Instagram, Snapchat, TikTok og Facebook blir mer personlig enn bare lyd, som man får på tradisjonell radio. De som gjør det bra på sosiale medier, når bredt ut til sin målgruppe hvor enn de er, uansett om det passer å høre på radio. Bilder har engasjert folk på sosiale medier i mange år.
Skal jeg anbefale en radiokanal til noen, er det vanskelig å fortelle om det til folk som hører på radio, men velger å bare høre på en favorittkanal som er en helt annen enn den jeg vil anbefale. Korte filmklipp på Instagram, TikTok og Facebook blir mye enklere å anbefale til alle. De fleste vil bare høre på noe mens de lager mat, eller noe helt annet som krevet fokus.
Jeg ser mange som gjør det utrolig bra på sosiale medier, men det vil alltid være plass til flere. Vil nevne 5000 Bergen som har lagt ut mye morsomt på blant annet Facebook. Ikke alltid så lange filmklipp, men de er underholdene og morsomme. De har også lagt ut mye på Snapchat. Dette er noe som alle klarer hvis de vil. Det skal lite til for at det blir mer personlig og noe som lytterne kan dele med sine venner.
Radioen vil ikke dø ut, men bli husket i den form folk forandrer på sine vaner. Podkast kommer til å bli den vanlige måten å høre på radio, eller har blitt det for lenge siden. Skal lytterne anbefale noe videre, må de få noe interessant å dele. Hvis folk reagerer eller kommenterer innlegg, filmer eller bilder på Facebook, sprer det seg. Eller skal vi fortsette å bare huske DAB, kanalnavnet og den gode musikken vi hørte på for 10 år siden?
Hva som skjer vil framtiden vise, men det er de som klarer å engasjere videre som får være med på utviklingen. Hva vi gjorde før er det få som fortsatt bryr seg om. Det vil alltid være noen som nekter å endre sine vaner, men for radiokanalene som trenger stort volum, må de samtidig tenke stort og prøve å få med seg flest mulig.