08.09.2021 - Kyrre Dahl
Foto: Acast
Den uavhengige true crime-podcasten, En Mørk Historie, fra produsentene av den suksessrike svenske podcasten En Mörk Historia, har signert med den globale podcastkjempen Acast. Acast assisterer med distribusjon og salg på podcasten.
En Mørk Historie følger samme format som En Mörk Historia. Sistnevnte har blitt en av de største podcast – dokumentarseriene i Sverige med mer enn 25 millioner avspillinger. Podcasten vil bestå av mini-serier med fokus på forskjellige kriminalsaker. I En Mørk Historie får man høre intervjuer med politi, påtalemyndigheter, ofre, pårørende og gjerningsmenn, som sammen forteller historien om det som skjedde – og hvorfor.
Den første saken i serien er det beryktede og fremdeles uløste Minde-drapet. I 1994 kommer 14-år gamle Salomeh hjem og finner moren sin kvalt i hjemmet deres på Minde i Bergen. En Mørk Historie legger frem bevis som indikerer at den ene mistenkte kan ha alibi. Saken er en unik, men glemt historie. I podcast-serien får lytterne høre om etterforskningen av drapet, hvordan hendelsen preget de etterlatte og hva som skjer når en ikke får svar.
- Under arbeidet gjorde vi flere interessante funn, forklarer Lars Kristian Øverland, en av de to journalistene bak podcasten. - Og da vi gikk gjennom det originale beviset med flere tiår fra hverandre, fant vi en sammenheng mellom bevis som ble oversett, og som indikerer at en av de mistenkte ser ut til å ha et alibi, legger Øverland til.
- Det blir en sterk høst med flere serier. Vi har en spennende sesong foran oss, fylt til randen av fascinerende historier. Vi tror virkelig at En Mørk Historie har potensiale til å bli et enormt vellykket show, og å jobbe med Acast gir oss den beste muligheten til å dele historiene bak forbrytelsene med et størst mulig publikum, sier Øverland.
- True Crime er en virkelig populær podcast-sjanger, og vi er glade for å bringe En Mørk Historie til Acast. Vi er store fans av En Mörk Historia og gleder oss til stort til den norske utgaven, sier Stine Stangenes-Tellefsen, innholdsdirektør for Acast i Norge
- Denne typen ambisiøs og kostbar radiojournalistikk har tidligere bare blitt forsøkt av public service -programmer, noe som har resultert i at mange saker aldri har sett dagens lys, sier Carl Fridsjö, administrerende direktør i Just Stories, produksjonsselskapet bak podcasten.