21.09.21 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Tallene fra Mediebarometeret viser en vekst på 18,8 prosent i medieomsetningen via landets mediebyråer etter at årets første åtte måneder er unnagjort.
Lyd, som nå er både radio og podcast, øker med 34,5 prosent sammenlignet med første åtte måneder i fjor. Det er investert 282,9 millioner kroner i lyd så langt i år, mot 210,4 millioner i samme periode i fjor.
Totalt er det blitt investert 6,07 milliarder kroner i mediene i årets åtte første måneder. Tilsvarende i fjor etter like mange måneder var på 5,11 milliarder NOK. I 2019 var tilsvarende tall på 6,09 milliarder NOK.
Det betyr at man nå nesten har hentet seg inn til 2019-nivå, som var året før koronasituasjonen, går det fram av en pressemelding fra Mediebyråforeningen.
Digitale medier er nå blitt den største reklamebæreren i Mediebarometeret til Mediebyråforeningen. Etter åtte måneder i 2021 har digitale medier 43,6 prosent av all reklameomsetningen via mediebyråene. Det er over 2,6 milliarder NOK – og en økning på 30,1 prosent i forhold til samme periode i fjor.
TV har så langt i år hatt en oppgang på 17,2 prosent sammenlignet med tilsvarende åtte måneder i fjor. Tradisjonell TV har en andel av reklameomsetningen totalt på 35,5 prosent. Hittil i år er det solgt TV-reklame for 2,15 milliarder NOK.