01.10.2021 - Kyrre Dahl
Thomas Veheim - Foto: Acast
Hos Acast kommer Veheim til å få en helt ny rolle i innholdsteamet der fokusområdet hans kommer til å innebære å styrke og utvikle det norske markedet ved å utvikle nytt, inspirerende, engasjerende og kommersielt innhold som kan tiltrekke nye kreatører, lyttere og annonsører, skriver Acast i en pressemelding.
Som en sentral leder i selskapet, vil han være ansvarlig for å forme Acasts langsiktige innholdsstrategi i Norge, en oppgave som inkluderer å lede signering av nytt innhold, samt å utvikle sterke relasjoner til nåværende og fremtidige partnere.
Veheim har 15 års fartstid i ADLINK og har de siste årene jobbet som Head of Talents for selskapet, hvor han blant annet har samarbeidet med talenter og podcaster som Synnøve og Vanessa, Janka og Marte, Konspirasjonspodden, Tusvik og Tønne med flere. Thomas brenner for podcast både profesjonelt og privat og han har også vært aktiv i styret til Podtoppen.no og Norsk Podcastforening.
- Jeg har alltid hatt stor respekt for Acast og hvordan de har tilrettelagt teknologi og et åpent økosystem med innholdsskapere i fokus. Jeg gleder meg til en spennende reise med Acast og til nye utfordringer i et selskap som fokuserer på podcast — og som også investerer internasjonalt, sier Veheim.
- Jeg elsker å jobbe med innholdsskapere og hjelpe dem med riktige verktøy slik de lykkes med å nå publikummet sitt og bygge deres egen merkevare, sier han.
- Vi befinner oss i en ekstremt positiv og spennende vekstfase i Norge og vi akselererer nå for å kunne tilby enda flere våre produkter og tjenester innen podcast. Det sier Stine Stangenes-Tellefsen, Content Development Manager for Acast, og fortsetter:
- Thomas kommer inn på helt riktig tidspunkt og med han på plass blir vi enda sterkere – og bedre rustet til å skape de beste forutsetningene for podcastskaperne. Thomas kommer ikke bare inn med ekstremt mye kunnskap og erfaring, men også hans sterke forståelse og lidenskap for podcastmediet og for dem som skaper podcastene.
Rekrutteringen følger selskapets siste nyhet rundt lanseringen av premiumverktøyet Acast+ — en betalingsmur som fungerer i de fleste åpne podcastavspillerne — samt børsnoteringen av Acast på Nasdaq First North Premier Growth Market.
Acast har en global tilstedeværelse i over tolv land, og i 2020 utgjorde antallet lytter til Acast-tilkoblede podcaster omtrent 3 milliarder, og i dag har Acast mer enn 30,000 show tilknyttet plattformen. Acasts hovedkontor ligger i Stockholm og selskapet har ni lokale datterselskaper i Storbritannia, USA, Australia, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexico og Canada.