Annonse

Radio er en av vekstvinnerne

19.10.21 - Kyrre Dahl

Etter årets første ni måneder er økningen fortsatt på 35 % for lydannonser, altså radio + podkast. Det kommer fram i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Radio er en av vekstvinnerne i annonsemarkedet. Det slår Mediebyråforeningen fast i sitt ferskeste mediebarometer. Den totale veksten i reklamemarkedet er på 17,6 % etter årets ni første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Tallene gjelder annonser formidlet gjennom mediebyråene.

Lyd, som nå er både radio og podcast, øker med 34,9 % fram til og med september, og gjør det faktisk bedre enn for en måned siden. Da var økningen på 34,5 prosent for årets første åtte måneder Det er investert 326,5 millioner kroner i lyd så langt i år, mot 241,3 millioner i samme periode i fjor.

Totalt er det omsatt reklame gjennom mediebyråene for 7,00 milliarder NOK i perioden. Etter åtte måneder i år var oppgangen på 18,8 prosent. Etter ni måneder er den litt mindre, nærmere bestemt på 17,6 prosent. I september måned isolert sett var oppgangen på 10,1 prosent, viser de ferske tallene.

Reklameomsetningen i 2021 er i ferd med å hente seg inn igjen til 2019-nivået, før pandemien traff Norge. Dersom oppturen fortsetter, er medieomsetningen via mediebyråene etter oktober 2021 foran der hvor man var på samme tid i 2019, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Den digitale veksten fortsetter i 2021 i stor stil. Etter årets ni første måneder er kategorien digitale medier opp med 29,5 prosent. Samtidig har den digitale kategorien en markedsandel på 43,4 prosent av den totale reklameomsetningen via mediebyråene i perioden.

Sosiale medier er vekstvinneren blant de største kanalene innen digitale medier. Den er opp med 54 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, og lander på 796 millioner. Video vokser også svært så mye, med 31,2 prosent og opp til 453 millioner NOK. Totalt ble det omsatt digital reklame for 3,03 milliarder NOK i årets ni første måneder.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse