04.11.2021 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay
Det er avisa Fremover som skriver at på Riksvei 827 Kjøpsvikveien til Kjøpsvik er det sju tunneler, alle er over 500 meter lang. Den lengste er Brattlitunnelen som er 3.606 meter lang og nest lengst er Stetindtunnelen på 2.730 meter. I tunnelene er det stort sett ikke DAB-dekning og kun unntaksvis mobildekning.
Ifølge reglementet skulle alle tunneler som er over 500 meter lange vært oppgradert med sikkerhetsutstur som nødradio og DAB innen 2019. Nå varsler Statens vegvesen at dette vil skje etter 2027.
Brattlitunnelen kalles også på folkemunnen for brunosttunnelen etter at en henger lastet med brunost tok fyr, og brant i flere dager. Heldigvis skjedde dette like ved utløpet av tunnelen, og ingen ble skadet, skriver Fremover.
Stedfortredende tunnelforvalter Tore S. Kongsbakk skriver i en epost til Fremover: - Det pågår et omfattende oppgraderingsprogram for tunneler i Norge. I Ofoten er oppgradering av E6 Forsa, Fagernes og E10 i Leirvik ferdigstilt. I Nord-Norge er de neste som står på lista, fire undersjøiske tunneler, 2 i Lofoten og 2 i Finnmark. Deretter vil tunnelene på rv. 827 igangsettes etter 2027.
I mellomtiden må billistene altså klare seg uten DAB-dekning, uten mobildekning og ifølge avisa skal også nødnettet fungere dårlig eller være ikke-eksisterende i flere lange tunneler.