11.11.2021 - Kyrre Dahl
Illustrasjon
I en verden hvor stadig mer blir on-demand, i radioverdenen er det podkast, og det blir stadig mer betalingsvilje for de fleste medier, som strømme-TV og nettaviser, så står den gode gamle radioen fortsatt sterkt hos forbrukerne.
I en undersøkelse, gjennomført av Edison Research for bl.a. Radioplayer, kommer det fram at kringkastet radio er essensiellt for svært mange. 90 % av potensielle bilkjøpere sier at tradisjonell radio bør være standard i bil. Det er liten forskjell på aldersgruppene, radio i bil er like viktig for unge som for eldre.
82 % av de spurte sier rett ut at at det er lite sannsynlig at de vil kjøpe eller lease en bil som ikke har tilgang til radio. Da er det kke så overraskende at radio fortsatt er den klart viktigste formen for lydunderholdning under kjøring. 65 % svarer at de hører på radio ofte, mot bare 23 % for strømme-tjenester og 15 % som hører på CD.
Et solid flertall ønsker ikke å betale for å høre på radio. 93 % av de spurte svarer at det er viktig at radio forblir gratis, slik det nå er, på både analoge og digitale kringkastingsplattformer.
I undersøkelsen kommer det også fram noen mer morsomme fakta, som at 58 % ønsker muligheten til å søke etter radiokanaler ved hjelp av stemmen/stemmestyring.
– Det er helt tydelig at radio er noe må man ha i bilen, det sier Tom Webster, Senior Vice President for Edison Research. – To av tre billister i alle de undersøkte landene antydet at de ville ikke høre på sin favoritt-radiostasjon dersom den kun var tilgjengelig online, forteller Webster.
Undersøkelsen er laget på oppdrag for World DAB i samarbeid med Radioplayer og sponset av The National Association of Broadcasters, Commercial Radio Australia, og Xperi. De som er med i undersøkelsen har nylig kjøpt eller leaset en ny bil, eller planlegger å gjøre dette i løpet av kort tid. Studien er gjennomført i Australia, Frankrike, Tyskland, Italia, Storbritannia og USA.