12.11.2021 - Kyrre Dahl
Ole Jørgen Torvmark - Foto:Pål Lomeland, lokalradio.no
I en undersøkelse, gjennomført av Edison Research for bl.a. Radioplayer, kommer det fram at kringkastet radio er essensiellt for svært mange. 90 % av potensielle bilkjøpere sier at tradisjonell radio bør være standard i bil. 82 % av de spurte sier at at det er lite sannsynlig at de vil kjøpe eller lease en bil som ikke har tilgang til radio. 65 % svarer at de hører på radio ofte i bilen.
Et solid flertall ønsker ikke å betale for å høre på radio. 93 % av de spurte svarer at det er viktig at radio forblir gratis, slik det nå er, på både analoge og digitale kringkastingsplattformer. Studien er gjennomført i en rekke land, men ikke i Norge. Det er likevel liten grunn til å tro at det er annerledes i Norge.
- Jeg tenker at undersøkelsen først og fremst viser at «radioknappen» i bilen er verdt å sloss for! Videre tenker jeg at radio fremdeles imponerer! Det finnes ikke noen annen mediekanal som så mange ganger har blitt dømt nedenom og hjem. Det sier Ole Jørgen Torvmark i Radioplayer.
– Allikevel tror jeg den største feilen radiobransjen kan gjøre er å tro at vi kan overleve alt. Kringkasting har gitt radio en sterk konkurransebeskyttelse. Nå trues denne, der hvor det kan smerte aller mest – nemlig radioens unike posisjon i bil. Radiobransjen må være forberedt når bilene får internett og den siste trygge radiobastionen åpnes opp, og all verdens underholdningstilbud blir kun et skjermklikk unna, sier Torvmark til radionytt.no.
- Dette skjer nå og bilindustrien forventer da at radio kan levere på samme nivå som andre innholdsleverandører, som f.eks. Spotify, Apple, Google, osv. Våre konkurrenter tilbyr et svært rikt innhold bestående av lyd og høykvalitets metadata (bilder og tekst). Og, de snakker med bilbransjen med én stemme. Derfor må radiobransjen samarbeide, ingen kringkaster eller enkelt land, kan gjøre denne jobben alene, sier Radioplayer-sjefen.
Undersøkelser som er gjort i Norge tyder på at kringkastet radio også står sterkt i bil her i landet. Radioplayer får bekreftet fra bilprodusentene at de også tror, kringkastet radio vil være viktig i mange år fremover.
- Kringkastet radio har egenskaper som både lyttere og bilbransjen setter høyt. Kringkastet radio er gratis å bruke, har god tilgjengelighet og høy kvalitet. Men hvor lenge, vil i stor grad avhenge av hvor flinke aktørene – kringkasterne, sammen med bilprodusentene – er til å utnytte disse konkurransefordelene, sier Torvmark og fortsetter:
- Kringkastet radio i kombinasjon med IP, ofte kalt Hybrid Radio, er en uslåelig kombinasjon av det beste fra to verdener. Gode løsninger hvor lytterne får høre det de ønsker, uten å tenke på distribusjonskanal, i kombinasjon med oppdaterte metadata, vil sørge for at radio er konkurransedyktig i mange, mange år. Men det vil kreve utstrakt samarbeid i hele radiobransjen, nasjonalt og internasjonalt, avslutter Torvmark.