24.01.2022 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay
Når man tar på seg hodetelefoner er det helt andre lydtilbud man velger enn hvis man hører noe ut av en høytaler. Det kommer fram i en ny undersøkelse fra DR Medieforskning. Det er forskerne Peter Niegel og Rasmus Kidde som står bak undersøkelsen.
Noen av konklusjonene i undersøkelsen er at unge, mellom 15 og 24 år, har 52 % av sitt lydforbruk gjennom hodetelefoner, mens de over 65 år bare har 6 % av sitt lydforbruk på denne måten. 94 % av all lyd de eldre hører kommer fra en høytaler.
Niegel og Kidde uttaler: - En af de interessante ting, undersøgelsen viser, er, at den samlede lytning nu i overvejende grad er ’on demand’ og ikke live. Med andre ord kan man sige, at flertallet af dem, der lytter, hører noget, de selv har valgt at sætte på og ikke noget, ’der kører i baggrunden’.
Ifølge undersøkelsen er radio fortsatt det største lydmediet i Danmark og danskene bruker 46 % av sin samlede lyttetid på radio. Det utgjør nesten dobbelt så mye som streaming fra musikktjenester og cirka fem ganger så mye som lytting på podkast, youtube og lydbøker.
Det er stor forskjell på yngre og eldre. Blant de opp til 45 år utgjør strømming av musikk en stor andel av det totale lydforbruket, rundt 50 %. De over 65 år bruker 75 % av sin lyttetid på tradisjonell radio.
Hvordan man hører lydprodukter er viktig. 75 % foregår via høytaler og 25 % via hodetelefoner, samtidig er det helt klart at podkaster og lydbøker i all hovedsak pålyttes gjennom hodetelefoner, går det fram av undersøkelsen fra DR.
Undersøkelsen er gjennomført online med et utvalg på 3000 personer.