17.05.2022 - Kyrre Dahl
Fra avslutningen av Radiodays Europe 2022. Foto: Kyrre Dahl
1200 radiofolk fra 50 nasjoner har de siste dagene vært samlet i Malmø til Radiodays Europe. Dette er den største radiokonferansen i Europa men i år var det tynt med norske deltagere. Jeg traff bare en håndfull norske radiofolk og alle uttrykte undring over at konferansen ble lagt til 17. mai. En bommert der fra arrangørene.
Men, det har vært en spennende konferanse med mange positive signaler. Det første som slår meg etter Radiodays Europe at det ikke lenger er noen diskusjon: Lineær radio og podkast er to sider av samme sak og skal man overleve på sikt må man ha strategi på begge områder. Det trenger heller ikke være noen motsetning mellom disse to.
Et gjennomgående tema under konferansen var satsinger på apper som kombinerer muligheten til å høre på tradisjonelle radiokanaler og podkaster i samme grensesnitt. Flere gjør dette for å holde lytterne på sine egne plattformer og var fornøyd med det. Men, Tom Webster fra Edison advarte om at lytterne går dit de vil og ikke nødvendigvis dit radioselskapene vil.
Han kom også med noen overraskende tall for hvordan folk leter etter nye podkaster. Det naturlige stedet for dem å gå er faktisk youtube og ikke rene podkast-apper, noe som styrker argumentet om at man må være der lytterne er.
Flere undersøkelser viser også at jungeltelegrafen er den beste markedsføringskanalen av podkaster. Det viktigste er at noen du kjenner hører på, mens krysspromotering og annonsering hadde mindre betydning.
Det var også flere som påpekte at podkast ikke er alt som kan digitaliseres. Flere klippet ut innslag fra programmer for on-demand lytting, som f.eks nyhetsinnslag men det kan også være helt andre emner. Radio Canada lager lydbøker som de tilbyr for lytting ekslusivt på sin plattform.
Interessant var det også å høre om Spotifys tanker rundt utvikling av strømmetjenesten. Dersom de legger inn nyheter og værmeldinger i miksen av musikk og podkaster, hva blir da forskjellen på Spotify og radio? Men, etter hva jeg forstod var tanken å bruke produkter fra kringkastere, så det er ikke helt snakk om en lytterkrig, heller.
Den kanskje beste måten å oppsummere konferansen på kom fra Aled Haydn Jones, Head of BBC Radio 1 som sa det enkelt og greit: "Lytterne forandrer og utvikler seg, derfor må radiostasjonene og programledere utvikle og forandre seg". Neste Radiodays Europe skjer i Praha i slutten av mars neste år.