Tre diagnoser på norsk journalistikk

24.05.22 - Kommentarer

Klasseblind, anekdoktisk og engasjert. Sindre Møllerhaug tar et tilbakeblikk på Nordiske Mediedager fra et foredrag med Tine Figenschou, Steen og Jan Fredrik Hovden.

Nordiske Mediedager. Foto Sindre Møllerhaug

Norge har et kritisk blikk på norske aviser. Konkurransen med sosiale medier blir større og engasjementet blir stadig viktigere. Noen typer mennesker blir oftere valgt som hovedpersoner enn andre. Det kommer helt an på hva saken handler om.

Hovedpersoner er de som ofte blir fremhevet i en sak og har ofte støttespillere i ryggen og det er bra, for det er vanskelig å stå alene i en vanskelig sak. Ofte blir ikke svake grupper sett i mediene. Det finnes mange saker hvor svake grupper blir omtalt, men det er svært sjelden at det skjer.

Engasjement må vi alle ha. Det avhenger at innholdet treffer brukernes interesse. Nå har vi så mye tall og data at det blir risiko for mistolking. Engasjement kan også være negativt, men det er ikke det vi vil ha. Ikke alt engasjement kan måles. Det er viktig å ikke overdrive bruken av å måle engasjement.

  • Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund.

  • Her finner du flere: Kommentarer

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse