01.06.22 - Kommentarer
Morten Langfeldt Dahlback på Nordiske Mediedager. Foto Sindre Møllerhaug /Radionytt.no.
AI (kunstig intelligens) er innhold som ikke er laget av mennesker. Alternative aviser som Rights og tilsvarende går jevnlig viralt i sosiale medier.
Det er for lite kunnskap om samspillet mellom digitale medier, og mellom tradisjonelle og sosiale medier. Nyheter blir ofte diskutert i store Facebook-grupper.
Twitter blir også brukt til å diskutere hva som skjer i nyhetene. Digitalt engasjement blir i økende grad agendaen for nyhetsbildet.
Algoritmer er ikke alltid 100 % treffsikre, men de blir bedre. Med så store mengder data kan du ikke sjekke manuelt hvor godt informasjonen du får stemmer.
Det blir på en måte prisen for å holde på med maskinlære. Nyheter går fra medier til sosiale medier, for eksempel fra vanlige nettaviser til Facebook og Twitter.
Prisen for å holde på med maskinlære og å analysere hvordan nyheter sprer seg, er usikkerhet på hvor riktige data man sitter igjen med.