Kunstig intelligens og norske medier

01.06.22 - Kommentarer

Hva kan AI fortelle oss om norske medier? Det var overskriften på en sesjon på Nordiske Mediedager med Morten Langfeldt Dahlback fra Faktisk.no og Web64. Sindre Møllerhaug kommenterer

Morten Langfeldt Dahlback på Nordiske Mediedager. Foto Sindre Møllerhaug /Radionytt.no.

AI (kunstig intelligens) er innhold som ikke er laget av mennesker. Alternative aviser som Rights og tilsvarende går jevnlig viralt i sosiale medier.

Det er for lite kunnskap om samspillet mellom digitale medier, og mellom tradisjonelle og sosiale medier. Nyheter blir ofte diskutert i store Facebook-grupper.

Twitter blir også brukt til å diskutere hva som skjer i nyhetene. Digitalt engasjement blir i økende grad agendaen for nyhetsbildet.

Algoritmer er ikke alltid 100 % treffsikre, men de blir bedre. Med så store mengder data kan du ikke sjekke manuelt hvor godt informasjonen du får stemmer.

Det blir på en måte prisen for å holde på med maskinlære. Nyheter går fra medier til sosiale medier, for eksempel fra vanlige nettaviser til Facebook og Twitter.

Prisen for å holde på med maskinlære og å analysere hvordan nyheter sprer seg, er usikkerhet på hvor riktige data man sitter igjen med.

  • Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund.

  • Her finner du flere: Kommentarer

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse