RADIONYTT.NO - 04.01.22 - KOMMENTAR
Kyrre Dahl - Foto: Privat
Hvis jeg skal oppsummere mine hovedinntrykk fra radiobransjen i 2022 så er det: Økonomiske utfordringer, lineær radio holder stand og vi er inne i et generasjonsskifte
For å begynne med det siste så var det for meg veldig tydelig at de unge er på full fart inn i radiobransjen. Både på Radiodager og på Radiodays Europe var snittet på alderen på deltagerne betydelig lavere enn la oss si for fem år siden. Det er en hovedårsak til det og det er podkast. Dette er svært gledelig fordi det ikke er mange år siden man var bekymret for rekrutteringen til bransjen.
I 2022 var det ingen som unnslapp høy inflasjon og særlig den ekstreme økningen i energiprisene. For radio er det veldig vanskelig å gjøre så mye med strøm forbruket, en 1000 Watts sender bruker nettopp 1000 Watt ( eller litt mer for å være nøyaktig ). Strømkostnadene har dermed for mange radiostasjoner eksplodert. Da er det på den andre siden hyggelig å se at annonseringen på radio gjør det relativt bedre enn andre medier. Selv om også annonsørene må være mer forsiktig med pengene sine.
Men, hvordan blir det med radiobransjen i 2023? Det som er sikkert er at det blir nok et tøft år. Man kan håpe at energiprisene stabiliserer seg og kommer ned på et mer normalt nivå, men uansett vil det bli tøft økonomisk både for medieselskaper og annonører. Dessverre spår jeg at det blir en nedgang i omsetningen av radioreklame.
Når det gjelder lyttertall så holder lineær radio koken. Jeg har ikke finlest de siste tallene men det kan se ut som den totale radiolyttingen har gått ned med i underkant av et prosentpoeng fra år til år. Det kan ikke kalles dramatisk og er faktisk en god del lavere enn nedgangen i Sverige. Her skal man passe seg for å sammenligne epler og pærer, men det er ting som tyder på at radiolyttingen i Sverige går såpass tilbake at den vil bli lavere enn den er i Norge i løpet av 2023.
2021 var et år med masse nye podkaster mens det ble mindre oppmerksomhet på det i 2022. En av årsakene til det er at det fortsatt er utfordringer knyttet til inntektsmulighetene og en annen årsak er at det kanskje ble litt for mange nye i 2021. Jeg tror fortsatt at podkast og annet on-demand-innhold vil øke og ser for meg en økende profesjonalisering av dette i 2023. Her kan vi kanskje til og med se nye kreative formater, det er uansett i denne delen av bransjen vi kan forvente nytenkning.
Lokalradio skulle etter planen få redaksjonell støtte fra 2023. Slik ble det ikke, hele dette forslaget forsvant i løpet av året, omtrent i samme tempo som stigende strømpriser. Kraftige økende kostnader koblet med mindre inntekter er en tikkende bombe for mange lokalradioer. Skulle folk få så dårlig råd at de ikke kan spille radiobingo heller, vil vi nok få se mange nedleggelser i løpet av året. Men, her håper jeg selvsagt at jeg tar feil.
GODT NYTT ÅR!