RADIONYTT.NO - 05.04.23 - KOMMENTAR
Kyrre Dahl - Foto: Privat
Slutten av mars ble en hektisk periode for radiointeresserte, med først Landskonferansen i Norsk lokalradioforbund etterfulgt av den internasjonale konferansen Radiodays Europe. Interessant nok var det mye av de samme temaene som gikk igjen på de to konferansene.
Det alle snakket om etter begge konferanser var kunstig intelligens. Denne teknologien beskrives både som utrolig spennende og samtidig uhyre skremmende. Det finnes nå hele radiostasjoner som drives automatisk av kunstig intelligens og dette har potensiale til å gjøre mange radiofolk overflødig.
På den annen side gir det også unike muligheter for radiostasjonene, til å lage tilleggstjenester som kan blir mer personifisert enn det er mulig å få til i dag. En tanke er å bruke kunstig intelligens til å f.eks sende trafikkmeldinger som er relevant akkurat der lytterne befinner seg i real time?
Selv er jeg mer nysgjerrig enn skremt over hva denne teknologien gir av muligheter. Jeg ser ærlig talt ikke for meg at den kan overta for mennesket eller skal vi si personlighetene i en radiostasjon. Til det er både kvaliteten på stemmene og innholdet som blir produsert litt for "data-aktig".
Men, jeg ser for meg at noen radiostasjoner vil kunne bruke slike stemmer til å fylle opp sendetid der de i dag kun sender non stop musikk. Det gjelder både lokalradio og mange av nisjekanalene til de store aktørene. Jeg tror ikke det er lenge før noen kaster seg over den muligheten. Kanskje kan teknologien også brukes til å lage redaksjonelt innhold?
Men, kjære radiofolk, ikke si opp jobben ennå. Ny teknologi er ikke noen stor nyhet i denne bransjen og hver eneste gang har det blitt behov for nye arbeidsoppgaver. Noen må tross alt programmere og kontrollere at datamaskinen gjør det den skal, for eksempel. Når radio gikk over til dataavikling, forsvant jo ikke alle teknikerne av den grunn. De fikk andre oppgaver og det må man nok også anta vil skje denne gangen også.
Så, er det kanskje noen som tenker at dette er bare en "hype" som vi tross alt har opplevd mange ganger før. Vel, kunstig intelligens er definitivt en realitet, men nøyaktig hva den vil gjøre for radiobransjen er usikkert. Men, jeg gleder meg til fortsettelsen.
Nå handlet ikke alt om kunstig intelligens på de to nevnte konferansene, det var også en solid dose om podkast. Den kanskje mest dramatiske meldingen var prognosene om at podkastreklame i USA kommer til å nå en omsetning på over 4 milliarder dollar i løpet av de neste to årene. Det betyr at omsetningen av podkastreklame vil gå forbi reklamevolumet på lineær radio. Er det fortsatt noen som ikke har trua på podkast?
Sånn rent personlig var det som gjorde mest inntrykk på meg et fordrag om hvordan ukrainsk radio takler sine oppgaver mens landet er i krig. Det var imponerende å høre hvordan de klarer å holde radioen i gang fra bomberom mens flyalarmen går utenfor. Og det er ikke bare snakk om nyheter, det er viktig å holde livet i gang så normalt som mulig, så radiostasjonen i Ukraina sender fortsatt også kultur og underholdning!