Radionytt.no: 15.08.2023 - Kyrre Dahl
Den totale radiolyttingen målt med PPM gikk ned fra 61,2 % i uke 25 til bare 50,8 % i uke 28. Det viser tall fra Nielsen. Det betyr at 20 % av lytterne forsvant på bare tre uker.
Dette virker kanskje dramatisk ved første øyekast, men dette er helt vanlig om sommeren og det har vært verre. I 2018 ble det målt bare 48,2 % total radiolytting i uke 29, som var den dårligste radiouka i moderne tid.
Under pandemien ble det registrert helt andre lyttevaner siden mange ferierte i Norge og mange ble hjemme. Sånn sett er det lett å tro at nedturen i år skyldes at langt flere nordmenn har vært i utlandet i sommerferien, altså at vi er nesten tilbake til normalen.
Det var nedgang for alle aktører i sommer, men P4 tapte relativt mest av de store aktørene. Hovedkanalen P4 Lyden av Norge gikk ned fra 13,0 % oppslutning i uke 25 til bare 9,8 % i uke 28.
NRK P1 gikk ned fra 25,7 % til 22,0 % i samme periode, mens Radio Norge gikk ned fra 5,6 % til 3,8 % i uke 28.
Det var noen kanaler som klarte seg relativt godt, som Radio Vinyl. Kanalen holdt seg stabilt på 2,8 % både i uke 25 og uke 28. NRK Jazz holdt seg også stabil med 1,7 % oppslutning.
Den eneste radiokanalen som fikk oppgang var NRK Sport, som gikk fra 1,4 % i uke 25 til 1,6 % i uke 28. Men, dette er en kanal som går opp og ned etter hvilke sportsbegivenheter som finner sted.
Radiolyttingen er nå på vei oppover igjen etter bunnen i uke 28, men er langt unna nivået fra før sommeren. Den totale radiolyttingen i uke 32 var på 57,1 %. Men, Norge er jo fortsatt i litt feriemodus.