Radionytt.no: 29.09.2023 - Kyrre Dahl
Den totale radiolyttingen gikk som forventet opp igjen i august til 60,0 % daglig oppslutning. Det er vesentlig bedre enn juli ( 52,9 % ) og bare litt dårligere enn mai ( 61,7 % ).
P4-gruppens radiokanaler er samlet sett allerede oppe på nivå med før sommeren, 23,9 % daglig oppslutning både i august og i mai 2023. NRK Totalt er bare litt under mai-målingen, 39,9 % i august ( 40,7 % i mai ) mens Bauer Media gjør det relativt sett dårligst av de tre, med en oppslutning på 14,3 % i august mot 15,7 % i mai.
NRK P1 er helt stabil med nøyaktig samme oppslutning i august som i mai: 25,5 % daglig lytting. P4 hovedkanalen er nesten helt stabil, med 12,6 % oppslutning i august mot 12,7 % i mai. Radio Norge er litt ned men uten dramatikk, 5,0 % i august mot 5,3 % i mai.
NRK P2, P3 og P1+ er alle en tanke lavere i august enn de var i mai, mens NRK Nyheter faktisk er større, med 4,1 % oppslutning i august mot 3,5 % i mai.
NRK P1 gikk ned fra 25,7 % til 22,0 % i samme periode, mens Radio Norge gikk ned fra 5,6 % til 3,8 % i uke 28.
Det er den samme tendensen for de kommersielle kanalene, altså at de fleste hadde litt færre lyttere i august enn i mai. Det er noen unntak som P10 Country, som faktisk har økt jevnt gjennom sommeren, fra 2,2 % i mai til 2,6 % i august. P10 Country er med det den tredje største av P4-gruppens kanaler, etter P4 og P5.
Når det gjelder markedsandeler så er NRK stabile på 65,3 % i august, mot 65,4 i mai. P4-gruppen gikk i samme periode opp fra 22,6 % til 24,1 % mens Bauer Media har gått ned fra 12,1 % i mai til 10,7 % markedsandel i august.
red.anm: Noen vil kanskje lure på hvorfor vi sammenligner med mai og ikke juli. Det er fordi at lyttertallene på sommeren er sterkt preget av ferietiden og er således ikke relevante å sammenligne med. Også august-tallene kan være påvirket av ferietiden, så det er ingen grunn til å dra bombastiske konklusjoner basert på disse tallene.