RADIONYTT.NO - 11.12.23 - KRONIKK
Kenneth Andresen og Cahtinka Rondan. Foto: Ole Kaland/NRK og Rune Bendiksen/P4
TuneIn er verdens største radiodistributør, og det er denne plattformen mange bruker når de hører radio via blant annet Sonos, Google og i mange biler. Distribusjon via tredjeparter kan by på flere fordeler, men alt i alt koster det mer enn det smaker når de blir portvoktere mellom oss og publikum. Derfor ønsker vi nå publikum over på plattformer vi som norske kringkasterne kontrollerer selv.
NRK har en helt entydig strategi om å gjøre seg mindre avhengig av tredjeparter. Skal NRK kunne oppfylle hele samfunnsoppdraget også i fremtiden, må NRK kjenne publikummet sitt. Det vil si, vi trenger å vite hva publikum lytter til og hvordan. Vi må også ha full redaksjonell og publisistisk frihet og kontroll. Det er kun på egne plattformer alle disse vilkårene er sikret.
NRK ønsker at norske, redaktørstyrte medier skal ha best mulige forutsetninger for sin drift. Det er det beste både for publikum og demokratiet vårt. Det er tydelig for oss at TuneIn undergraver P4s virksomhet både økonomisk og redaksjonelt. Det er derfor viktig for NRK å stå sammen med P4- gruppen og trekke oss ut i fellesskap.
For P4-gruppen er det også helt avgjørende å ha et direkte forhold til lytteren og å ikke være avhengig av en internasjonal tredjepart som TuneIn for å nå frem til lytterne.
Som kommersiell aktør i det norske radiomarkedet er det dessuten helt avgjørende for oss å ha full kontroll over hvilke annonsører som knyttes opp til vårt innhold. Når TuneIn legger reklame for egne annonsører på P4s lydstrømmer mister vi denne kontrollen, noe som svekker vårt inntektsgrunnlag.
Ved å trekke oss helt ut av TuneIn tar P4-gruppen tilbake den nødvendige kontrollen, og sikrer at lyttere får et best mulig redaksjonelt produkt samtidig som annonsekjøpere ivaretas.
Selv om kanalene våre ikke lenger blir tilgjengelige gjennom TuneIn, er de likevel lette å finne og lytte til. Det er mulig å lytte til oss via «NRK Radio», P4s «Lyden av Norge», på mobil, Sonos og web, på DAB eller radiobransjens felles, internasjonale initiativ Radioplayer på de fleste radio-enheter, være seg en smarthøytaler eller en bilradio.
For mange lyttere vil direktealternativet by på betydelige forbedringer i form av bedre lydkvalitet, og i P4s tilfelle mindre reklame. For begge kringkasterne betyr det at vi får vite hva du liker og ikke liker, og ikke minst at vi beholder kontrollen hele veien, fra innholdet sendes fra oss, til du finner det. Dette er prinsippet vi tufter hele vår eksistens på, og som vi derfor må verne om.
For mer informasjon og hjelp, se nettsidene våre: NRK Publikumsservice og Lyden av Norge