Radionytt.no: 14.11.2023 - Kyrre Dahl
Foto: Peggy Marco/Pixabay
Nå er det ingen tvil lenger, desember er kommet og julemusikken dundrer ut av nesten enhver høytaler. Nielsen har offentliggjort PPM-tallene for uke 48, som var månedskiftet november/desember, og allerede da kunne man se oppgang for julekanalene.
Den store julekanalen er P7 Klem Jul, som i uke 48 oppnådde en daglig oppslutning på hele 6,6 %. Uka før hadde P7 Klem en oppslutning på 4,1 og uka før det igjen 2,8, den første uka med høyere lytting enn normalt på kanalen.
Bauers juleradio, som går under kategorien P24-7 Kos, ligger ikke så langt etter, med en daglig oppslutning på 4,2 % i uke 48. Det er nesten dobling fra uke før da oppslutningen var på 2,3 %. Før det kan vi morsomt nok se at lyttingen i november var tydelig høyere enn i oktober, så i hele november tjente kanalen tilsynelatende på sin juleprofil.
NRK har også lansert to julekanaler, NRK Klassisk Jul og NRK Super Jul. På begge kanaler kan man se en oppgang, om enn ikke like stor som for de kommersielle. NRK Klassisk hadde i uke 48 en oppslutning på 1,6 % mot 1,1 % uka før. Uke 48 var høstens beste uke for kanalen. NRK Super økte til 1,1 % daglig oppslutning, noe som er hyggelig ettersom kanalen sjelden er over 1.0 prosent.
Enda hyggeligere er det å kunne melde at også den totale radiolyttingen gjorde et hopp fra uke 47 til uke 48. 61,4 % av befolkningen hørte daglig på radio i uke 48 mot 60,4 i uke 47. Det kan tyde på at julemusikk gir en boost for hele radiobransjen.
Så er jo spørsmålet om noen mister lyttere? Svaret er både ja og nei. NRK P1 er helt stabil, mens NRK P1+ har gått litt ned. Hovedkanalen til P4 har mistet noen lyttere, men gevinsten for P7 er langt større enn tapet. Radio Norge har også misten noen lyttere, men det samme her, Juleradioen har fått langt flere lyttere enn hovedkanalen har tapt. Alle grupperinger har totalt sett fremgang.