Radionytt.no: 26.01.2024 - Kyrre Dahl
Foto: Pixabay
Radio i Sverige hadde i fjor en gjennomsnittlig daglig rekkevidde på 61,7 %. Det er hele 3 prosentpoeng lavere enn året før, melder radionytt.se. Ukentlig sank rekkevidden med 2,9 prosentpoeng til 86,4 prosent. Det viser tall fra Kantar, som står for lyttermålinger i Sverige.
Det har også vært en nedgang i lyttetiden i Sverige som gikk ned med 6,3 minutter til 74,2 minutter. Men, blant de som faktisk hører på radio gikk lyttetiden ned med 4 minutter til 120 minutter.
Alle de ni riksdekkende radiokanalene i Sverige mistet daglig oppslutning i 2023. Dette skjedde til tross for en justering av målingen i begynnelsen av året som betød at alle som hadde lyttet et minutt eller mer ble inkludert i den daglige rekkevidden, skriver radionytt.se.
P4 var den største kanalen med en daglig rekkevidde på 33,1 %, ned 2,5 prosentpoeng fra året før. P4 er den lokale utgaven av Sveriges Radio, og kan delvis sammenlignes med NRK P1. SR P1 var den nest største kanalen i Sverige med en oppslutning på 15,6 % ( ned 0,8).
Den største kommersielle radiokanalen i Sverige var i fjor Rix Fm som i snitt fenget 9,6 % av lytterne ( ned 1,0) men det er liten avstand ned til Mix Megapol på 9,3 % ( ned 0,7 ).
Samlet hadde alle kanalene til Sveriges Radio en daglig rekkevidde på 47,1 % i 2023 (-2,7), Bauer 18,9 % (ned 1,0) og Viaplay 15,4 % (ned 1.3). Sveriges Radio hadde en markedsandel på hele 77,3 %, ifølge tallene fra Kantar.