Rekord for kommersiell radio

Radionytt.no: 06.02.2024 - Kyrre Dahl

De kommersielle radiokanalene gjør det bedre enn noensinne før, ifølge ferske lyttertall fra Rajar.


Foto: Pixabay

Markedsandelen har økt kraftig det siste året for de kommersielle radiostasjonene i Storbritannia. Siste kvartal hadde de kommersielle en markedsandel på 54,8, en økning på 4,6 prosentpoeng sammenlignet med for ett år siden.

Dette kommer fram i lyttertallene fra Rajar for fjerde kvartal 2023, som nylig er offentliggjort. Radiokanalene til statlige BBC taper markedsandeler i samme tempo som de kommersielle øker.

Målt i antall lyttere hadde de kommersielle kanalene samlet en rekkevidde på 39,1 millioner mennesker hver uke i fjerde kvartal, som er det høyeste som noensinne er målt, melder radionytt.se.

Noe av årsaken til økningen for de kommersielle tilskrives Greatest Hits Radio, som på ett år nesten har doblet sin markedsandel, fra 3,2 til 5,7 %, blant annet takket være rekrutteringen av Ken Bruce fra Radio 2.

DAB er nå den dominerende distribusjonsplattformen for radio i Storbritannia. 42,7 % av all lytting foregår på DAB, men 28 % av lyttingen foregår fortsatt på analoge radioapparater, i denne sammenheng både FM og mellombølge. Lytting via IP/internett ligger på 25,6 %, skriver radionytt.se.

  • Mer om: Utenriks - alle saker
  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse