18.10.24 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Det er lite som tyder på at podkastboomen er over, snarere tvertimot. Det fikk vi høre fra Sportify under Lyddager 2024. Men, trenden for podkast går i en overraskende retning.
Karin Bäckmann på Lyddager 2024.. Foto: Tor Erik Schrøder/Lyddager
Spotify har 626 millioner brukere over hele verden. 246 millioner betaler for å slippe å høre reklame mellom låtene. Det er over 6 millioner podkaster totalt på Spotify. Det fortalte Karin Bäckmann, som leder selskapets satsing på podkast.
Hun var klar på at podkastboom på langt nær er over. Alle undersøkelser hun sitter på og alle interne tall tyder på at lyttingen på podkast øker, i alle aldersgrupper.
Det er nå 33 000 podkaster på norsk hos Spotify og det er 10 000 flere enn det var for ett år siden. Nok et eksempel på at podkastbølgen langt fra er over.
De fleste som hører på podkast via Spotify gjør det på norsk. Bare 12 av de 100 mest pålyttede podkastene i Norge er på et annet språk enn norsk. Dette er en trend som går igjen i andre land. Lytterne vl ha lokale podkaster.
Når det gjelder lyttere er det langt flere menn enn kvinner som hører på podkast og det er størst oppslutning i aldersgruppen 35 til 44 år.
Det som podkaster i kategorien underholdning som får flest lyttere i Norge på Spotify. Deretter kommer true crime og informative podkaster, mens influensere har fjerdeplassen totalt sett. Den mest pålyttede podkasten akkurat nå er Sophie Elise Podkast.
Lytterne har tillit til podkastprodusenter. 82 % sier de tror på innholdet og 8+ % mener at podkast kan øke deres kunnskap om et emne.
Men, den nye trenden for podkast er litt overraskende. Det går nemlig mot mer or mer video. Det er nå over 250 000 videopodkaster på Spotify og det vokser i rasende fart på alle plattformer.
Lyddager arrangeres i et samarbeid mellom Norsk Rikskringkasting, P4-gruppen, Norsk Lokalradioforbund, Bauer Media og Norsk Podkastforening.
Mer om konferansen på lyddager.no