Radionytt.no - 15.08.2025 - Kyrre Dahl
De kommersielle radiokanalene i Storbritannia oppnådde en markedsandel på 55,7 % i andre kvartal 2025. Det er den høyeste markedsandelen noensinne for Heart, Capital og de andre kommersielle.
Foto: Pixabay
Tallene fra RAJAR viser at 39,5 millioner briter hører på kommersiell radio ukentlig, det er 8,4 millioner flere enn de som hører på BBC. Totalt sett hører 86 % av den britiske befolkingen på radio, ukentlig.
Online lytting fortsetter å øke, og 29,3 % av lyttingen foregår nå online, melder Radio Today. Det betyr at internett er en viktigere plattform enn analog lytting via FM og AM som landet på 26.6 %.
Sammenlignet med Norge er det flere betydelige forskjeller i radiomarkedet i Storbritannia, blant annet at både FM og mellombølge fortsatt brukes, men også at bruken av smarthøytaler er omfattende. 18,4 % av lyttingen foregår via smarthøytalere, og særlig mye på kommersielle kanaler.
BBC Radio 2 er fortsatt den største radiokanalen i Storbritannia, med 12,6 millioner lyttere ukentlig, en lavere oppslutning enn man har sett på lang tid, ifølge Radio Today.
Annonse