Norske Amedia blir stor dansk radioaktør

Radionytt.no - 27.10.2025 - Kyrre Dahl

Amedia og Berlingske Media har inngått en historisk avtale med JFM, noe som betyr at det norske konsernet blir en viktig radioaktør i Danmark.

Berlingske Medias konsernsjef Anders Krab-Johansen (til venstre), Amedias konsernsjef Anders Opdahl, JFMs styreleder Espen Egil Hansen og JFMs administrerende direktør Jesper Rosener. Foto: Dennis Stenild / Amedia.

Samarbeidsavtalen innebærer krysseierskap og flere gjensidige avtaler mellom Amedia, det danske mediekonsernet Berlingske Media - som eies av Amedia - og JFM, som er Danmarks nest største private mediekonsern med en rekke lokale og regionale medier.

Samarbeidet skal styrke dansk journalistikk gjennom bærekraftige forretningsmodeller, slik at uavhengige medier kan fortsette å fylle sin demokratiske rolle og levere kvalitetsnyheter tett på folks liv, heter det i en pressemelding.

JFM (Jysk Fynske Medier) driver fire kommersielle radiostasjoner: Classic FM, Skala FM, VLR og Radio Viborg, samt en rekke digitale musikkanaler på DAB, app og web. De har til sammen over 670 000 ukentlige lyttere.

JFM er hovedeier av den nasjonale Radio IIII, og kanalens podkaster ble i 2024 strømmet 13,4 millioner ganger. I tillegg hadde kanalen i 2024 i gjennomsnitt over 210 000 ukentlige lyttere på "flow" (direktesendinger).

JFM er Danmarks nest største privateide mediekonsern og dekker hele landet. JFM har kontakt med over 2,8 millioner dansker hver uke. Omsetningen er på godt 1,8 milliarder DKK, og det er cirka 1.400 medarbeidere med arbeidssteder fra Holstebro til København. I tillegg har de en stor distribusjonsvirksomhet.

De digitale utgavene til JFMs aviser besøkes hver uke av mer enn 1,3 millioner brukere. Konsernets 15 dagsaviser og 40 ukeaviser spredt over hele landet har rundt 1,2 millioner ukentlige lesere. Avisen Danmark har rundt 390.000 lesere hver uke.

– Den historiske samarbeidsavtalen mellom JFM og Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å styrke frie og uavhengige medier i våre små, men viktige skandinaviske land. Å utvikle felles teknologi og kommersielle løsninger er det beste svaret på globale tech-giganters dominans. Målet er å sikre en gyllen fremtid for Danmarks redaktørstyrte medier, sier Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia.

  • Mer om: Utenriks - alle saker

  • Følg oss på -


    Annonse