15.09.21 - Kyrre Dahl
66,8 % av svenskene hørte på radio i uke 36, 2021, ifølge lyttertall fra Kantar Sifo. Det er riktignok 1,1 prosentpoeng bedre enn uka før, men det er hele 1,9 prosentpoeng dårligere enn uke 36, 2020.
Det virkelig interessante er å sammenligne samme uke bakover i tid. Også i uke 36, 2020 ble det meldt om en tilbakegang, da på 2,6 prosentpoeng.
Det samme gjelder 2019. Da var den totale radiolyttingen i uke 36 på 70,2 %, men det var 1,8 prosentpoeng lavere enn samme uke året før. Før det var ikke tilbakegangen like stor, f.eks var radiolyttingen i uke 36, 2017 på 71,9 %.
Ser vi på aktørene er det kommersiell radio som taper flest lyttere i Sverige. De kommersielle kanalene hadde en samlet tilbakegang på 2,7 prosentpoeng, mens Sveriges Radio bare gikk tilbake med 1,1 prosentpoeng. Dette gjelder uke 36, 2021 sammenlignet med samme uke året før.
Kommersiell radio fikk en oppgang etter at ble åpnet tre riksdekkende nett på FM i Sverige, men kommersiell radio har nå færre lyttere enn de hadde før denne forandringen. Det samme kan også sies om Sveriges Radio, slik at forholdet mellom aktørene ikke er dramatisk forandret.
SR P4 er landets største radiokanal, med en daglig oppslutning på 36,7 % i uke 36, 2021. Deretter følger SR P1 på 15,8 %, Rix Fm med 11,0 % og Mix Megapol med 9,8 %. Alle disse 4 har en tilbakegang. Men, på femteplassen finner vi en overraskelse. SR P3 går fram ett prosentpoeng til 9.0 %, ifølge radionytt.se.
NB: Lyttertallene for Sverige og Norge kan ikke sammenlignes direkte, da de utarbeides på forskjellig måte, blant annet er lokalradio ikke med i PPM-tallene i Norge, mens i Sverige er langt flere radiostasjoner inkludert i målingene.